vineri, 12 iulie 2013

O mică plimbare prin Praga (I)

Praga, un oraş fermecător care din prima clipă te învăluie cu un aer înmiresmat ce te ameţeşte. Apoi, începi să pluteşti uşor şi să te laşi purtat pe ale sale braţe, într-o lume de poveste. Două zile pentru a te bucura de frumuseţea lui e puţin, mult prea puţin, dar suficient pentru a te îndrăgosti de acest oraş şi a-ţi dori să revii mereu, mereu...
Castelul, Podul Carol, Turnul Pulberăriei, Mala Strana, faimosul Orologiu ce străjuieşte Primăria, plimbarea cu vaporaşul pe Vltava, colina Petrin de unde le cuprinzi pe toate, sunt obiective ce le poti atinge în 2 zile, dar ca sa te poţi bucura cu adevărat de aerul romantic al Pragăi trebuie sa stai o săptămână.

Pregătirea
Ca de obicei, în calătoriile noastre, ne-am făcut rezervări la hotel de pe www.booking.com. Praga este împărţită în 22 de districte, centru fiind districtul Praga 1. Aici tarifele la cazare sunt cele mai mari. Am ales o cazare în Praga 2, preţul fiind unul convenabil iar distanţa de centru mică.
Banii cehilor sunt coroanele ceheşti (CZK) iar 1CZK este cca 0,18 lei. De exemplu o bere la magazin costă cca. 16CZK (aproximativ 3 lei) iar o cola de 0,5l costă 28CZK (cam 5lei).
Înainte de plecare ne-am informat cum ar fi mai bine sa procedăm cu schimbatul banilor. Am aflat că cel mai bine e de schimbat în România şi nu de la casele lor de schimb valutar care au comisioane mari. Aşa că după ce ne-am stabilit obiectivele ce vrem să le vizităm, am pus pe hârtie preţul biletelor de intrare, a câtorva călătorii cu metroul (un bilet pentru 30 min. costă 24CZK), am aproximat cheltuielile pentru mâncare şi suveniruri şi ne-am luat coroane ceheşti de la Banca Transilvania. Cazarea am platit-o cu cardul.

Drumul spre Praga
Călătoria din Cluj până la Praga cu maşina a durat aproximativ 13 ore. Traseul urmat a fost: Cluj - Oradea - Budapesta - Bratislava - Brno - Praga. Vignetele le-am cumparat după fiecare intrare în câte o ţară şi au costat pentru 10 zile (pentru o perioadă mai scurtă nu mai există) : Ungaria - 70 lei, Slovacia - 10€, Cehia - 14€. Autostrada Budapesta - Bratislava era aglomerată, plină de tiruri, cu circulaţia încetinită din cauza unor accidente dar totuşi am avut noroc că nu era total blocată cum se întâmpla în sens invers.
Ieri m-am bucurat când am citit o ştire despre o rută nouă a Taromului: Cluj - Praga, din august până în decembrie. Sper să rămână ruta şi în continuare şi la nişte preţuri accesibile. Fiind vorba despre Tarom, cred ca sunt eu prea optimistă.

Cazare
Hotelul ales, Green Garden Hotel, a fost unul de 4 stele situat la 10 minute de mers pe jos de Piaţa Wenceslas (Vaclavske) şi la 5 minute de staţia de metrou Pavlova. În apropierea hotelului este un magazin alimentar (potraviny - în limba cehă) de unde seara ne cumpăram bere.
Am avut noroc primind o cameră de hotel aflată la etajul 5 şi având vederea spre Castel. Obosiţi după cei 1000 km parcurşi, ne-am putut bucura de un frumos apus de soare alături de o bere neagră Krusovice.


Ziua 1: Cel dintâi obiectiv planificat pentru prima zi din Praga era Castelul (Prazsky Hrad - hrad în cehă însemnând castel). Am luat metroul pentru o staţie (linia roşie C) de la Pavlova până la Muzeum unde am schimbat pe linia verde A şi ne-am continuat drumul încă 3 staţii până la Malastranska. Ca să ajungem la castel după ieşirea din staţia de metrou am traversat un părculeţ, apoi ieşind la o stradă pe unde circulă tramvaiul am luat-o la stânga şi în câţiva metri am dat de nişte trepte care duc la castel, dar nu la intrarea principală ci în spatele lui. Pe acolo te poţi plimba în voie, de bilet e nevoie când intri în catedrală, în palatul regal, pe străduţa de aur etc. Noi venind prin spatele castelului, biletele le-am luat din apropierea străduţei de aur, de la un mic magazin ce vindea pe lângă sucuri, cafele şi bilete de intrare.


Castelul Praghez

Castelul din Praga, un adevărat complex arhitectural cu o suprafaţă de aproape 70.000mp, a fost fondat în secolul al IX-lea de către prinţul Borivoj. În secolele următoare castelul a fost extins şi fortificat. După primul razboi mondial castelul a devenit sediul guvernului cehoslovac. Iar azi preşedintele Republicii Cehe locuieşte aici.

Orarul de vizitare îl găsiţi cu toate detaliile aici.
Vă puteţi alege bilet de intrare pentru vizita lungă sau scurtă în funcţie de preferinţe sau de timpul avut la dispoziţie.
Cumpărând bilet pentru vizita scurtă, care costă 250CZK ai acces la următoarele: Catedrala Sf. Vitus, Vechiul Palat Regal, Bazilica Sf. Gheorghe şi străduţa de aur cu Turnul Daliborka. Dacă plăteşti 350CZK pentru vizita lungă ai în plus acces la: expoziţia permanentă "Istoria Castelului praghez", Galeria de pictură, Palatul Rosenberg şi Turnul Pulberăriei (a nu se confunda cu cel din centru vechi).

Noi am ales vizita scurtă, având şi alte obiective programate.
Turul nostru a început cu uliţa de aur, o pitoreasca straduţă cu case foarte mici şi colorate. Căsuţele au fost construite în secolul al XVI-lea pentru garda regelui Rudolph al II-lea. Ulterior aici s-au mutat aurari, de aici provenind numele de uliţa de aur. Legenda spune că aici ar fi trăit alchimiştii, dar ei de fapt au locuit în alta parte a castelului. Iniţial au existat 24 case de lemn, dar în secolul 19 o parte a străzii a fost demolată. În casele rămase au locuit oameni săraci şi criminali până au fost evacuaţi după cel de al doilea război mondial când casele au fost naţionalizate. Între 1952 -1955 cele 11 căsuţe rămase au fost renovate şi vopsite în culori pastelate.



De pe străduţa de aur ne-am continuat drumul pe strada Jirska spre Catedrala Sf. Vitus.


















În centrul castelului praghez se afla impunătoarea catedrală în stil gotic.
Am reuşit să o fotografiez în întregime datorită obiectivului cu unghi larg Tokina 11-16mm. Acelaşi obiectiv l-am folosit şi în interiorul catredralei, unde lumina era destul de puţină dar deschiderea diafragmei la f2.8 mi-a fost de mare ajutor.

Bazilica Sf. Gheorghe a fost construită în secolul al XII-lea, iar faţada a fost adaugată 5 secole mai târziu. Lângă bazilică se află mănăstirea Sf. Gheorghe, care acum găzduieşte o colecţie de picturi şi statui baroce aparţinând Galeriei Naţionale. În curtea principală a castelului lângă Catedrala Sf. Vitus se află un obelisc de granit de 17m înălţime  şi statuia Sfântului Gheoghe realizată de clujenii Martin şi Gheorghe. Statuia sfântului Gheorghe din Cluj este o replică a celei din Praga.




În jurul anilor 1100 prinţii de Boemia s-au mutat în Palatul Regal, cunoscut azi ca Vechiul Palat Regal. Sala cea mai impresionantă a Palatului Regal este sala Vladislav, în care începând din secolul 16 au avut loc ceremonii de încoronare şi baluri. În timpul Primului Razboi Mondial bijuteriile coroanei au fost ascunse în Vechiul Palat Regal pentru a fi ferite de bombardamente.



Ne-am odihnit puţin pe o bancă, într-una din grădinile Castelului (de altfel singura grădina ce se putea vizita în acel moment), iar apoi am coborât treptele (altele decât la urcare) ce duc în cartierul Mala Strana. Ce am descoperit aici, în Mala Strana, vă voi spune în postarea următoare.











Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu